سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رئیس جمهور

رئیس جمهور گفت: اکنون هنگامه حرکت جهادی، شجاعانه، حکیمانه و مردمی است که با استفاده از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت عمومی و همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی، زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در جلسه علنی امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی که برای بررسی برنامه‌های کلان دولت و وزرای پیشنهادی  برگزار شده است، با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع)، گفت: از هیئات عزاداری که با رعایت مقررات بهداشتی، مراسم‌های مذهبی را برگزار کردند، تشکر مضاعف می‌کنم.

رئیس جمهور در ادامه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای بررسی وضعیت و برنامه های وزرای پیشنهادی و وقت گذاشتن در کمیسیون‌ها، ادامه داد: همچنین تشکر مضاعفی از رئیس مجلس و اعضای کمیسیون‌ها برای حرکت ابتکاری که در جهت شناخت برنامه‌های وزرای پیشنهادی صورت دادند و ارزشمند بود، دارم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های کلان دولت، عنوان کرد: تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.

رئیسی اظهار کرد: خداوند منان را شکرگزاریم که دل‌های مردم عزیز، صبور و فهیم ایران اسلامی را هدایت فرمود و توفیق عظیم خدمت و بار سنگین امانت را به بندگانی از دل مردم سپرد تا در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی با تکیه بر اصیل‌ترین شعارهای نهضت خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، امانت‌دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد(ص) و زمینه‌ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

رئیس جمهور افزود: اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره‌جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت‌جویی از آحاد ملت و همدلی و همراهی مجلس انقلاب و نمایندگان محترم مردم و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.

 رئیسی خاطرنشان کرد: سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنجگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر یک از برنامه‌های دولت عدالت و پیشرفت کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی، تعالی ایران اسلامی خواهد بود، اظهارداشت: زنجیره کامل فرآیند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع‌بینانه از وضع موجود، تصویرپردازی از آینده مطلوب. تأکید بر ارائه راهبردها و راهکارها معطوف به علل وقوع چالش‌ها، برنامه‌ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری، انسانی و مالی دولت با رویکرد یاری و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌ساز و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی بویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند از دیگر حوزه‌های مورد تأکید در برنامه است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق ۲ محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، گفت: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت می‌باشد. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه‌جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه و هم در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده است.

رئیس جمهور در ادامه برای تحول در ۲ محور عدالت و پیشرفت با مشارکت همگانی، چرخش های تحول آفرین در برنامه دولت را به این شرح اعلام کرد:

۱- چرخش از بروکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی.

۲- تغییر رویکرد از اقدامات صرفاً مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد

۳- چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

۴- تغییر رویکرد از بخشی ‌نگری و پایتخت‌محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی.

۵- گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته کارشناسی به فرآیندهای جلب مشارکت حداکثری بویژه در حوزه نخبگانی.

۶- تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه.

۷- ممانعت از تغییر پی‌درپی‌ مقررات در جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت.

۸- افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کارها.

۹- تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نرم و نوین.

۱۰- تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور.

۱۱- تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تأمین منابع مالی دولت و افزایش بهره‌وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار.

۱۲- تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی و مبتنی برچانه‌زنی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، عملیاتی و هوشمند.

۱۳- توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی.

۱۴- افزایش ساز و کارهای حمایتی و هدایتی جهت تقویت بنیه اقتصادی بخش‌های میانی و گروه‌های محروم به صورت پایدار.

۱۵- صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی.

رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط و وضعیت کشور و مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، اظهارداشت: با محوریت مشکلات پیش روی دولت، یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت تعریف کرده ایم و یک برنامه میان مدت و بلندمدت داریم که ان شاءالله به زودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و دغدغه همه نمایندگان، نخبگان و دلسوزان کشور، در این برنامه تقدیم خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان است و اولویت بعدی مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان، و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی کردن اقتصاد و مشکلاتی بوده که کشور با آن مواجه بوده است، گفت: امروز با مشکلاتی از جمله تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار یا بیش از ۵۵ درصدی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها، سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت مواجه هستیم.

 رئیسی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات موجود به حول و قوه الهی امکان پذیر است، اظهارداشت: حل مشکلات اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری و نظارت علی‌الدوام برای اجرای برنامه‌ها و تحقق تحول در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتما بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه مشکلات فائق بیاید.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که در انتخاب وزرای پیشنهادی مورد توجه بوده است ، گفت: تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص‌های مورد تاکید بوده است. در کابینه تلاش شده که ترکیبی از جوان و جوان‌گرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد که مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش حوزه ماموریت و تجربه کار، بتواند کارها را به پیش ببرد و از این نتیجه، کارآمدی بسازد.

رییس جمهور افزود: برای انتخاب همکاران، ابتدا در سایت یک فراخوان دادیم که بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند و افراد بسیاری معرفی شدند. احزاب، گروهها و دلسوزان، افراد مختلف و چهره‌های بسیاری را معرفی کردند و مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت بسیار مفید و موثر بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه غیر از دو وزیر محترمی که در روزهای آخر مشخص شد، نام بقیه ده‌ها بار در سایت پیشنهاد مدیران تکرار شده و قابل رویت است که آنان از ناحیه آحاد مختلف مردم پیشنهاد شدند، گفت: بعد از پیشنهادات، اسامی برای بررسی به گروه‌های تخصصی ۹ گانه ارسال شد تا افرادی که برای این کار بهتر بتوانند ایفای نقش کنند، اعلام شوند.

رئیسی افزود: استعلام از مراجع ذیصلاح، دستگاه‌های نظارتی درون و بیرون دولت و دستگاه قضایی هم یکی از کارهایی بوده که انجام شده و با حساسیت سوابق اجرایی، این قضیه پیگیری شده است. برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی تعیین شد تا هم برنامه عزیزان بررسی شود و هم با تک تک کسانی که در معرض وزارت هستند مصاحبه شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر کارگروه حداقل ۵ نفر مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفتند، اظهار داشت: مصاحبه کنندگان، خودشان، شاخص‌هایی برای نمره دادن تعیین کرده بودند و از نظر یکدیگر مطلع نبودند. نظرات در جای دیگری جمع بندی می‌شد و هر کدام از مصاحبه گران خودش نظر می‌داد، اما نظر وی در جایی دیگر جمع‌بندی می‌شد و نظر اینها مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت نظرات به دست بنده رسید و خودم توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیک مباحثی را که بررسی شده بود، با بررسی‌های دقیق، نهایی کنم. تلاش شد سراغ نیروهایی که امروز خیلی از آنها در ذهن شما هست برویم. خیلی‌ها از نیروهایی که شما می‌شناسید، از این شاخصه ‌هایی که عرض کردم، برخوردار هستند. سراغ آنها رفتیم، منتها به طور طبیعی ممکن است هر دعوتی با یک سری از مسائلی مواجه شود.

رئیس جمهور ادامه داد: گاهی فردی مشکلی دارد، گاهی بعضی از عزیزانی که در مجلس هستند، ترجیح آنها مجلس بود، مثل جناب آقای نیکزاد، آقای علی‌آبادی و بعضی از دوستان دیگر از نمایندگان که ترجیح آنها مجلس بود و ترجیح بعضی دیگر از آنها کاری بود که الان دارند انجام می‌دهند.

رئیسی خاطرنشان کرد: مطلقا رابطه‌ای که بعضی از سایت‌ها نوشتند، رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه فردی، حزبی، جریانی، مطلقا در انتخاب و پیشنهاد وزرا نقش نداشته است. با بررسی‌های مقدماتی، خودتان بنده را می‌شناسید، بنده کسی نیستم که بخواهند با فشار فردی را برای معرفی به من تحمیل کنند و این مسئله اصلا در روحیه من نیست. چون دیگران هم شناخت دارند، لذا این کار را نمی‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه افراد و حوزه‌های مختلف و دلسوزان بسیاری نامه نوشتند و پیشنهاداتی کردند، اما به هیچ وجه اینطور نبوده که انتخاب افراد تحت تاثیر یک جریان خاصی باشد، گفت: در ارتباط با کار ممکن است شما ترکیب را طوری ببینید که بگویید اینها چطور ترکیب می‌شوند؛ هر کدام از یک بخش و جایی هستند و ترکیب یک حزب و یک تشکل سیاسی نبوده که بگوییم در این تشکل خودمان هر که پیدا شد، آن را بگذاریم.

رئیسی اضافه کرد: اصلا سخن از حزب، تشکل و گروه خاصی نیست. سعی کردیم که افراد شایسته، و حقیقتا شایستگان را از بخش‌های مختلف پیگیری کنیم و آنها را معرفی کنیم. همیشه تلاش این بوده است، لذا این جهت هم مورد تاکید و توجه بود.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به محورهایی که همواره مورد تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی هست و همه ما از جمله بنده به عنوان یک طلبه و شما عزیزان، همه مخاطب ایشان هستیم، توجه شود، اظهار داشت: در بررسی‌های انجام شده کارآمدی، تعهد، ارزشی بودن، مساله محوری، توجه به مردم، مردم‌گرایی، مردم‌داری، جوانی و نیروی جوان مورد نظر بوده است. شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند صرفا برای شنیدن نیست. تلاش این بوده که حتما این شاخص‌ها مدنظر و مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: باید همکارانی داشته باشیم که بتوانند برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور را کاملا تسهیل کنند.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود پس از معرفی وزرای پیشنهادی، گفت: وزرای پینشهادی را معرفی کردم، اما تاکید می‌کنم شرطی که مقام معظم رهبری در تنفیذشان با بنده فرمودند، ما هم نانوشته و ناگفته با همه وزرای‌مان خواهیم داشت. تا زمانی که روحیه انقلابی، فسادستیزی، کارآمدی، مردم‌داری در بین عزیزان باشد، در خدمت آنها خواهیم بود. این را هم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام نظام با بنده طلبه در تنفیذشان فرمودند و بنده هم به همکارانم عرض می‌کنم که مستدام بودن این شرایط در عزیزان برای تداوم اعتماد ما، یک ضرورت اجتناب ناپذیر دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این نکته قطعی است، لذا من این مجموعه را مجموعه صالح و کارآمد می‌دانم. اما در اینجا مسأله مهم مسأله نگاه نمایندگان ملت است. وزیر شدن دو شرط دارد، اول پیشنهاد رئیس جمهور و دوم رای اعتماد مجلس. اگر این دو شرط تحقق پیدا کند، آقایان در سمت و جایگاه وزارت قرار می‌گیرند. اعتماد شما بسیار مهم است و این کاری که در کمیسیون‌ها کردید و بررسی کردید، موجب تقدیر و تشکر است. بدانید که نظر و رای شما به عنوان بهترین مشاورین قطعا مورد قبول و احترام بنده خواهد بود.

وی ادامه داد: نسبت به هر کدام از عزیزان بعد از شنیدن سخنان‌شان، بعد از دیدن برنامه‌هایشان، نظر شما برای بنده به عنوان نظری که صائب است، قانوناً پذیرفته است. از نظر ما رای شما، چون می‌دانیم که شما از درِ دغدغه‌مندی مسائل را دنبال می‌کنید و نظر می‌دهید، حتما مورد احترام و اعتنای ما خواهد بود. در پایان سخن ضمن عذرخواهی از تصدیع، به نمایندگان عزیز و محترم عرض می‌کنم که پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در بررسی اینکه دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی، در رفع بیکاری، در ایجاد اشتغال، در رونق تولید موفق بوده یا نه همه ما را با هم می‌بینند. درست است من در جایگاه خدمتگزار شما در دولت هستم، اما همه ما با هم دیده می‌شویم. انتظار مردم، انتظار حوزه‌های انتخابیه شما این است که عنایت کنید. کمیسیون‌های تخصصی شما را به عنوان بهترین مشاورین خودمان و بهترین کسانی که می‌توانند به دولت مشورت بدهند، می‌دانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام علیکم. خداوند شما را در راه تعالی همه جانبه جامعه اسلامی موفق بفرماید صلی الله علی محمد و آله. آقا جان چرا بجز وزارت اطلاعات معممی در دولت دیده نمی شود ؟! کجا حوزوی می تواند تجربه اجراء در سطح کلان اندوخته کند ؟ شما که خود حوزوی و مصداق توانمندی حوزه اید هم ... ؟ عدم باور به توان فضلای حوزه که نمی توانم در مورد حضرتعالی تصور کنم ، روی صحنه نیاوردن تا سیبل نشوند هم که توجیهی شیطانی و در صورت پذیرش اساسا انقلاب هم نباید می کردیم ، چرا ؟
  • درنگ IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    سابقه فرد معرفی شده برای اطلاعات می بایست رئیس جمهور محترم را به تاملی درخور وامی داشت
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    چرا برای بهداشت کسی انتخاب شده است که در زمان معاونتش بنا بر قولی مانع عملی طب سنتی بوده است ؟ چنین می شود تحول در سلامت مردم را انتظار داشت ؟ جامعه تحمل خطاهای با تلفات کذایی و بی محلی به طب اصیل و سرآمد ایرانی ندارد .
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    حضرت آقا توصیه اکیدشان سرعت در تشکیل دولت بود . راهکار آن هم در توصیه گذشته ایشان است که شامل این هم می شود ایشان در مورد جانشینان آماده کردن و شناسی کردن گزینه مناسب را سفارش کردن ولی ملاک در همه همکاران فرد سرایت دارد ، شما از موقعی که تصمیم به حضور گرفتید می بایست مطالعه خود و یا دوستان مجرب و معتمدتان را روی گزینه های مرتبط با هیئت دولت بجد آغاز می کردید که اگر چنین بود ما شاهد هیچ وقفه نبودیم حتی گزینه های وزارتی می توانستند ماقبل ارائه رسمی به مجلس به محض رای آوری شما در انتخابات ریاست جمهوری به نمایندگان ارائه و رای استمزاجی حاصل و ارائه مورد بعدی تا اطلاع از رای آوری قطعی ادامه و نهایتا پس از تحلیف بلافاصله لیست رسما ارائه و نظر مجلس به فوریت اخذ و وزرا در بدو کار شما همراتان آغاز به فعالیت می کردند ایدکم الله تعالی .